Tuesday, April 20, 2010

Rasulullah pesan ni : JAGA LIDAH!

Daripada Muaz bin Jabal r.a, berkata : " Khabarkan kepadaku suatu amalan yang membolehkan aku masuk ke dalam syurga dan menjauhkan aku dari neraka. "

Jawab Nabi SAW : " Sebenarnya engkau telah bertanya suatu pekara yang besar, dan
sesungguhnya amat mudah sekali bagi sesiapa yang dimudahkan oleh Allah Ta'ala,
iaitu : Hendaklah engkau menyembah Allah dan tidak menyekutukanNya dengan suatu
yang lain. Engkau mendirikan sembahyang, mengeluarkan zakat, berpuasa sebulan
Ramadhan dan mengerjakan haji ke Baitullah. "

Kemudian Nabi bersabda lagi : " Mahukah engkau aku khabarkan pokok amalan,
tiangnya dan kemuncaknya? "

Aku menjawab : " Mahu, ya Rasulullah . "
Sabda baginda : " Pokok amalan ialah Islam, tiangnya ialah solat dan kemuncaknya ialah jihad. "

Kemudian Nabi bersabda lagi : " Mahukah engkau aku khabarkan kunci kepada semua
pekara ini ?"

Aku menjawab : " Mahu, ya Rasulullah. "
Lalu baginda memegang lidahnya seraya berkata : " Awas, jaga ini baik-baik. "

Aku bertanya : " Ya Rasulullah, adakah kami akan dituntut kerana berkata
dengannya ? "

Baginda lalu menjawab : " Dan tidak akan dicampakkan manusia ke atas muka mereka
atau batang hidung mereka ke dalam neraka, melainkan hasil tutur bicara mereka."
(Riwayat Tirmizi).

Moral : MAKA ITU…. JAGALAH LIDAH.. JAGALAH TUTUR KATA.. JAGALAH PERKATAAN, JAGALAH APA YANG TERZAHIR DARI LIDAH KERANA ITU GAMBARAN HATI..HATI YANG BERSIH AKAN MELAHIRKAN TUTUR KATA YANG BERSIH JUGA..BEGITULAH SEBALIKNYA.,…

INGAT.. LIDAH YANG 3 INCI DAPAT MENUMBANGKAN MANUSIA YANG TINGGINYA 6 KAKI..

KATA BUYA HAMKA “ BAHASA YANG ELOK MELUNAKKAN HATI”

JADI.. BUDI DAN BAHASA .. JIWA KITA.. JIWA … KITA…

Jom sahabat.. kita betulkan yang biasa dan BIASAKAN YANG BETUL..

No comments:

Followers